Lijekovi koji mogu promijeniti boju urina

Provjera boje urina jedan je od načina za procjenu nekoliko važnih aspekata povezanih s našim zdravstvenim stanjem. Normalna boja urina je obično žućkasta, s različitim intenzitetom žute boje.

Žuta boja samog urina posljedica je prisutnosti pigmenta urokrom. Dok je stvar koja utječe na intenzitet boje urina adekvatnost tekućine u našem tijelu. Ako tijelu nedostaje tekućine, tada je i tekućine koja će se izlučivati ​​mokraćom manje pa će intenzitet boje izlučenog urina biti tamniji.

Također pročitajte: U urinu ima proteina, znakovi poremećaja bubrega

Koji čimbenici utječu na boju urina?

Osim količine unesene tekućine, postoje i druge stvari koje mogu utjecati na boju urina. Bolesti kao što su infekcije mokraćnog sustava (UTI), bubrežni kamenci ili čak rak bubrega mogu uzrokovati crvenkastu mokraću, što je posljedica prisutnosti krvi u mokraći. Hrana također može utjecati na boju urina, kao što su cikla, zmajevo voće i mrkva.

Konzumacija lijekova također može uzrokovati promjene u boji urina. Ponekad te promjene uzrokuju da se pacijent zabrine i prestane uzimati lijek. Sama promjena obično je uzrokovana bojom djelatne tvari lijeka ili njegovih metabolita koji se izlučuju mokraćom tako da utječe na boju mokraće i to je normalno.

Stoga, kao farmaceut, obično obavještavam pacijente o promjenama boje urina koje se mogu pojaviti pri konzumaciji ovih lijekova u nadi da pacijent neće biti iznenađen i da može nastaviti liječenje.

Lijekovi koji mogu promijeniti boju urina

Ovo su lijekovi koji mogu utjecati na boju urina:

1. Rifampicin

Rifampicin je jedan od lijekova koji se koriste u liječenju tuberkuloze ili tuberkuloze, kako plućne tako i ekstrapulmonalne tuberkuloze. Rifampicin se obično daje zajedno s drugim lijekovima protiv tuberkuloze, a to su izoniazid, etambutol i pirazinamid.

Rifampicin uzrokuje da tjelesne tekućine, uključujući mokraću, postanu crvene ili narančaste. Osim u mokraći, promjena boje se može pojaviti i u slini, znoju, pa čak i suzama. Bolesnicima koji uzimaju rifampin obično se savjetuje da ne nose kontaktne leće, jer kontaktne leće također mogu promijeniti boju.

Iako zvuči zastrašujuće, ali ovo je nešto što nije opasno. Njegova priroda također nije trajna, jer kada se lijek koristi, boja tjelesnih tekućina uključujući mokraću također će se vratiti u normalu.

Budući da liječenje tuberkuloze zahtijeva visoku usklađenost pacijenata, ovo je važno obrazovanje za pacijente s TB koji primaju rifampin. Cilj je da pacijent ne bude šokiran i da može nastaviti liječenje.

2. Vitamin B kompleks

Ako Healthy Gang uzima multivitamin koji sadrži kompleks vitamina B, tada će obično boja urina biti vrlo svijetlo žuta. To je uzrokovano jednom od komponenti u vitaminskom kompleksu B, a to je riboflavin ili vitamin B2 koji je žute boje. Budući da se rezultati metabolizma vitamina B kompleksa izlučuju mokraćom, urin postaje svijetlo žut kada se konzumira vitamin B kompleksa.

Također pročitajte: Važnost kompleksa vitamina B tijekom trudnoće

3. Metronidazol

Metronidazol je antibiotik koji se obično koristi za liječenje bakterijskih infekcija, osobito u probavnom traktu. Iako je rijedak, zabilježeno je da metronidazol čini urin tamnosmeđom poput čaja.

4. doksorubicin

Doksorubicin je lijek za kemoterapiju koji se daje intravenozno za različite vrste raka, kao što su leukemija, rak dojke, rak endometrija i rak pluća. Nakon primjene doksorubicina, obično će doći do promjene boje tjelesnih tekućina u crvenkastu. To je također normalno i vratit će se u normalu nakon nekoliko dana nakon primjene lijeka.

Ako se za promjenu boje urina zbog konzumacije navedenih lijekova može reći da je bezopasna, onda je drugačije ako pacijent uzima lijekove koji djeluju kao razrjeđivači krvi, poput varfarina.

U ovoj situaciji, promjena boje urina u crvenkastu boju može ukazivati ​​na krvarenje kao nuspojavu lijeka. Ako se to dogodi, obično će se lijek privremeno prekinuti ili će se doza prilagoditi.

Dečki, postoje lijekovi koji mogu uzrokovati promjene u boji urina. Većina njih su bezopasne i privremene prirode, pa se konzumacija lijekova može nastaviti osim ako ne postoje druge nuspojave koje uzrokuju prekid primjene lijeka.

Što se tiče nekih lijekova, kao što su razrjeđivači krvi, promjena boje urina u crvenkastu tijekom konzumiranja lijeka zapravo ukazuje na nuspojave na koje treba pripaziti. Ne zaboravite uvijek pratiti boju urina prilikom mokrenja kako biste pratili dovoljno tekućine i spriječili dehidraciju. Zdravi pozdravi!

Također pročitajte: Prepoznajte simptome dijabetesa po mirisu urina

Referenca:

Promjena boje i mirisa urina. Harvard Health Publishing (2020).

riboflavin. Zdravstvena enciklopedija Medicinskog centra Sveučilišta Rochester (2020.).

Revollo, J., Lowder, J., Pierce, A. i Twilla, J., 2014. Promjena boje urina povezana s metronidazolom. Journal of Pharmacy Technology, 30(2), str.54-56.

Najnoviji postovi